Data publikacji: 2025-12-08

V Forum Edukacji Zawodowej: dwa dni o kompetencjach przyszłości, mikropoświadczeniach i rynku pracy

Jak przygotować system edukacji na wyzwania dynamicznie zmieniającego się rynku pracy? Jak łączyć kształcenie zawodowe, branżowe i wyższe z realnymi potrzebami gospodarki opartej na umiejętnościach? 

Odpowiedzi na te pytania szukano podczas V Forum Edukacji Zawodowej, które odbyło się 4 - 5 grudnia 2025 r. w Gdańsku na terenie AMBEREXPO, łącząc debatę strategiczną z praktycznymi rozwiązaniami m.in dla szkół, uczelni, instytucji, pracodawców, nauczycieli, doradców zawodowych. Forum zgromadziło ekspertów, decydentów oraz praktyków edukacji oraz doradztwa zawodowego z całej Polski i Europy. 

Nowa era kształcenia zawodowego - jubileuszowa odsłona Forum 

Tegoroczna, jubileuszowa edycja Forum odbyła się pod hasłem ,,Od uczenia się do rynku pracy: nowa era kształcenia zawodowego" i była jednocześnie okazją do świętowania 20 - lecia programu Europass, który od dwóch dekad wspiera rozwój kompetencji, mobilność edukacyjną i zawodową oraz przejrzystość kwalifikacji w Europie. 

Dwudniowe wydarzenie stało się przestrzenią pogłębionej refleksji nad kierunkami rozwoju edukacji zawodowej, branżowe i wyższej - od zagadnień life-long-learning po mikropoświadczenia i skuteczne modele współpracy między edukacją a biznesem. Forum wyraźnie wpisało się w realizację założeń European Skills Agenda, akcentując znaczenie reskillingu i upskillingu dla odporności oraz konkurencyjności europejskiej gospodarki. 



Europa umiejętności - szeroki kontekst dla edukacji i rynku pracy 

Pierwszy dzień Forum rozpoczął się oficjalnym otwarciem Forum przez Tomasza Krześniaka - Zastępcę Dyrektora Generalnego FRSE. Następnie uczestnicy wysłuchali keynote online ,,Europa umiejętności, od uczenia się do rynku pracy", wygłoszone przez Panią dr hab. Renatę Mieńkowską - Norkiene z Team Europe Direct, Uniwersytet Warszawski. Wystąpienie osadziło tematykę kształcenia w szerszym kontekście europejskich polityk publicznych, wskazując na kompetencje jako wspólny mianownik edukacji, rynku pracy i rozwoju społecznego. 

Prelegentka podkreślała, że skuteczna edukacja musi dziś odpowiadać nie tylko na bieżące potrzeby pracodawców, lecz także na długofalowe wyzwania związane z transformacją cyfrową zieloną oraz demograficzną. 



,,Każda edukacja jest zawodowa" - zmiana perspektywy

Istotnym, inspirującym punktem programu był również wykład motywacyjny Pana prof. Piotra Mikiewicza, z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW we Wrocławiu pt. „Każda edukacja jest zawodowa”, który wyraźnie wybrzmiał w dalszych dyskusjach Forum. Profesor zaproponował odejście od tradycyjnego podziału na edukację „ogólną” i „zawodową”, podkreślając, że każda forma kształcenia – na każdym etapie życia – powinna przygotowywać do funkcjonowania w zmieniającym się świecie pracy.

Wystąpienie zwróciło uwagę na znaczenie kompetencji przekrojowych, zdolności uczenia się oraz świadomego zarządzania własnym rozwojem zawodowym. Ta perspektywa stała się ważnym punktem odniesienia dla kolejnych debat i warsztatów, szczególnie w kontekście mikropoświadczeń, elastycznych ścieżek kształcenia oraz uczenia się przez całe życie.

 

Debaty, warsztaty i dobre praktyki

Istotnym elementem programu Forum była debata poświęcona innowacyjnemu kształceniu zawodowemu, branżowemu i wyższemu w kontekście przyszłości europejskiego rynku pracy, moderowana przez dr Katarzynę Olszewską, Ekspertkę EVET z Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu.

W dyskusji wzięli udział przedstawiciele środowiska akademickiego oraz biznesu, co pozwoliło spojrzeć na wyzwania edukacyjne z wielu komplementarnych perspektyw. Wśród panelistów znaleźli się: Pani Katarzyna Tulkis-Błesnowska, Zastępczyni Dyrektora Biura Programów Edukacji Zawodowej, dla Młodzieży oraz Europejskiego Korpusu Solidarności w FRSE, Pani Katarzyna Ćwiąkała, Ekspertka EVET, doradczyni metodyczna - Powiatowe Centrum Edukacji w Brzesku Zespół Szkół Nr 2 w Bochni, Pani Karolina Nawrocka-Mucha Przedstawicielka z Invest in Pomerania oraz Pan dr Jarosław Domalewski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Debata koncentrowała się na roli edukacji jako kluczowego ogniwa łączącego rozwój kompetencji z realnymi potrzebami rynku pracy. Uczestnicy rozmawiali o konieczności wzmacniania współpracy między szkołami, uczelniami i pracodawcami, elastyczności ścieżek kształcenia oraz znaczeniu nowoczesnych form potwierdzania kompetencji, w tym mikropoświadczeń. 

Dyskusja wyraźnie pokazała, że skuteczne kształcenie zawodowe i branżowe wymaga dziś dialogu między sektorami oraz długofalowego myślenia o rozwoju kompetencji – nie tylko z perspektywy instytucji edukacyjnych, ale również gospodarki i społeczeństwa. Debata stała się ważnym forum wymiany doświadczeń oraz impulsem do dalszych działań na rzecz lepszego dopasowania edukacji do wyzwań współczesnego rynku pracy.

 

Dodatkowo, odbyły się liczne sesje warsztatowe prowadzone m.in przez ekspertów Europass, Euroguidance i EVET. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z praktycznymi narzędziami wspierającymi doradztwo zawodowe, wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji, wdrażaniem mikropoświadczeń Europass oraz rozwijaniem kompetencji przyszłości.

 

Drugi dzień Forum - edukacja zawodowa w praktyce europejskiej

Drugi dzień V Forum Edukacji Zawodowej poświęcony był praktycznemu wymiarowi kształcenia zawodowego i jego roli w europejskim ekosystemie edukacyjnym. Kontynuowano rozmowy dotyczące znaczenia edukacji zawodowej w systemie Erasmus+ oraz budowania trwałej współpracy pomiędzy szkołami, uczelniami i pracodawcami – zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

Szczególną uwagę poświęcono mobilności edukacyjnej jako realnemu narzędziu rozwoju kompetencji i zwiększania szans na rynku pracy. W ramach sesji „Edukacja zawodowa bez granic: jak staże zagraniczne otwierają drzwi do kariery?” zaprezentowano możliwości, jakie oferuje sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe programu Erasmus+.

Wystąpienie Michała Pachockiego, Koordynatora Zespołu Kształcenie i Szkolenia Zawodowe Erasmus+ w FRSE, przybliżyło uczestnikom założenia programu oraz jego rolę w rozwijaniu kompetencji zawodowych, językowych i międzykulturowych. Prezentacja pokazała, w jaki sposób projekty mobilnościowe mogą wspierać uczniów, nauczycieli i instytucje edukacyjne w budowaniu nowoczesnej oferty kształcenia, lepiej odpowiadającej na potrzeby rynku pracy.

Ważnym uzupełnieniem perspektywy instytucjonalnej były doświadczenia eurostażystów – Darii Szczepankiewicz i Kamila Orzechowskiego, którzy podzielili się osobistymi historiami udziału w zagranicznych stażach. Ich wypowiedzi pokazały, jak mobilność edukacyjna przekłada się na rozwój kompetencji zawodowych, większą pewność siebie oraz świadome planowanie dalszej ścieżki kariery. Przykłady te unaoczniły, że staże zagraniczne są nie tylko elementem edukacji, lecz także realnym impulsem do wejścia na rynek pracy i budowania przewagi konkurencyjnej.

 

Kluczowym elementem drugiego dnia była również Gala wręczenia nagród w III edycji konkursu „Twój Euroguidance – doradztwo, które działa” oraz premiera publikacji „Mentoring i Tutoring 2.0: Relacja, Rozwój i Technologia w Edukacji Zawodowej”.

 

Forum jako przestrzeń dialogu i współpracy

V Forum Edukacji Zawodowej potwierdziło, że przyszłość edukacji wymaga dialogu, współpracy i odwagi w poszukiwaniu nowych rozwiązań. Spotkanie w Gdańsku stało się miejscem wymiany doświadczeń pomiędzy przedstawicielami edukacji, biznesu, administracji publicznej oraz środowisk eksperckich – wszystkich tych, którzy na co dzień współtworzą system rozwoju kompetencji w Polsce i Europie.

Jeśli nie mogli być Państwo z nami, zapraszamy do obejrzenia transmisji z Forum. Transmisja jest dostępna w dwóch wersjach językowych:
 

 Polski 

Angielski

Materiały z Forum
W załącznikach dostępne są prezentacje z dwóch dni Forum oraz galeria zdjęć dokumentujących przebieg wydarzenia.

Więcej informacji oraz pełny program Forum dostępny na: forumedukacjizawodowej.pl